logo

Олег Іванюшенко: криза як перетікання можливостей

Співзасновник та виконавчий директор Маріупольської інвестиційної групи Олег Іванюшенко про пошук плюсів, щастя як критерій успішності бізнесу і червоних лініях на шляху до консенсусу

Олег Іванюшенко - один із прикладів того, як досвід роботи з найбільшими світовими компаніями робить управлінця максимально ефективним в будь-яких умовах, в тому числі бойових. У 2014 році він очолив Маріупольську інвестиційну групу і, незважаючи на що почалися в Україні бойові дії, зробив компанію однією з найбільших в Азовському регіоні. З компанії, яка керувала зерноперевалочного терміналом і судоремонтним заводом, він зумів побудувати цілий холдинг. Зараз в бізнес МІГ входять послуги з трейдингу, логістиці, експедиції, перевалці, фумігації та агентування, а також судноремонт і суднобудування, управління морськими судами і медіа-бізнес. Компанія займає 62% в логістиці і перевалці експортної агропродукції з порту Маріуполь.

Що стало для вас першим випробуванням?

Коли в 2014 році я став виконавчим директором, Маріупольська інвестиційна група складалася з розрізнених бізнесів з точки зору єдиної координації, стратегії і облікової політики. Кожен бізнес жив по-своєму, без єдиноначальності. Компанії входили в групу "Азовмаш" як непрофільний бізнес, їх питома вага була невеликою, і ставилися до них відповідно. Тому першим випробуванням можна назвати два аспекти. Перший - до цього я був на управлінських позиціях, але не мав досвіду повноцінного управління бізнесом. Другий аспект - всі керівники цих бізнесів були старше мене і досвідченіше, і потрібно було довести, що я маю право бути лідером.

Що для вас є критерієм правильності прийняття власних рішень?

Я не приймав рішень, які відторгалися б виконавцями, тобто менеджерами бізнесів. Я радився з ними, і якщо їх думка не співпадала з моєю, пояснював, чому воно саме таке. Ми досягали консенсусу і пливли в одну сторону. Для мене важливо, що ми однаково розуміємо завдання.

Однак деякі рішення не будуть прийняті навіть заради компромісу. Це стосується корупційних схем, рішень, які будуть невигідні компанії, але вигідні посадовим особам, дій, спрямованих на шкоду акціонерам. Неприйнятно також недобросовісна поведінка щодо клієнтів і партнерів.

Що увійшло в стратегію розвитку компанії з вашим приходом?

З'явилася власна стратегія компаній, які раніше не розглядалися як окремі бізнеси, все було в одному котлі. Перш за все ми відокремили ці активи від групи "Азовмаш" в кадровому, фінансовому та економічному плані. Були повністю закриті взаєморозрахунки, зроблен перехід на ринкове ціноутворення між групами компаній. Всі напрямки були розділені на бізнеси, для кожного була розроблена стратегія. Навіть зараз, перебуваючи в одній групі, ми підходимо до цих бізнесів з різними очікуваннями, фінплану і KPI.

Що для вас означає криза?

Однозначно можливість. Криза - це всього лише перетікання, тому головне зрозуміти, куди перетік плюс, і гнучко перебудувати роботу, щоб отримати з цього перетікання нові можливості, мінімізувавши негативні наслідки.

Кризою можна назвати останні п'ять років, особливо в нашому регіоні. Але в 2014-2015 роках, на піку кризи, коли все стискалися, ми, навпаки, створили три компанії, розвинули нові компетенції, одну компанію придбали. З огляду на наші можливості і ресурси на той момент, для нас цей період пройшов під знаком плюс.

Ви говорили про свою готовність зануритися в процес з головою, в тому числі і на рівні виконавця. Взагалі для власника, топ-менеджера таке занурення завжди повинно мати місце?

Ні. Я вважаю неприпустимим в певні моменти втручатися в процес зі своїм баченням. Якщо це відповідальність того чи іншого менеджера, то навіть якщо він прийде і попросить прийняти рішення за нього, то я, швидше за все, запропоную йому ще раз подумати і самому прийняти це рішення. Але якщо він прийде за порадою, то я пораджу.

Підприємництво і менеджмент. Чи потрібно змішувати ці поняття і, взагалі, чи повинен керівник великої компанії бути підприємцем по духу?

У менеджменті є чотири типи керівників: підприємець, адміністратор і ще два змішаних. Рівень розвитку кожного бізнесу вимагає індивідуальних підходів і навичок. Якщо бізнес знаходиться на стадії розвитку, то однозначно менеджер повинен бути підприємцем. Якщо стадія вимагає більше адміністрування процесів, то підприємницький дух буде заважати. Для нашого етапу розвитку компанії я б хотів більше людей в команді з підприємницьким духом.

А ви ким себе більше вважаєте?

Десь посередині. Напевно, я більше стратег.

Яким повинен бути співробітник, щоб через рік після його найму ви зрозуміли, що вибір був правильний?

Рік- це навіть багато. В принципі, вже через три місяці можна визначитися, а через півроку точно сказати. Людина, яка дійсно увійде в команду, за три місяці повинен освоїти напрямок і розібратися, який результат від нього очікується, а через півроку повинен розповісти, як це реалізувати.

Якого співробітника ви звільните не роздумуючи?

Ледаря і того, хто не приносить результату, хоча багато про це говорить.

Принцип "Наймайте не поспішаючи - звільняйте швидко" ваш?

"Наймайте не поспішаючи" - так, а звільняйте середньо.

У яких випадках ви готові дати співробітнику другий шанс?

Якщо результат пробуксовує, але з моральної точки зору людина хороша. В принципі, так і відбувається. Розглядається, чому не виходить, можливо, підійшла б інша робота. Можна спробувати ще попрацювати з людиною, щоб розкрити його потенціал.

Критерії успішного бізнесмена в вашому розумінні.

Бути щасливим. Мати можливість із задоволенням займатися улюбленою справою, спілкуватися з сім'єю, відпочивати. Щоб співробітники були щасливі, щоб в компанії була позитивна атмосфера. Всіх грошей ми ніколи не заробимо. Ми не будуємо фантастичних планів, які б вимагали від нас працювати 24 години на добу. Це не принесе щастя.

Я не знаю, щасливі вони чи ні, але з тих, чий бізнес-підхід імпонує, це Василь Хмельницький. Мені подобається його здатність керувати великою кількістю різноманітних диверсифікованих бізнесів, знаходити партнерів. Він вміє вибудовувати довірчі відносини з абсолютно різними людьми. Можливо, мені це імпонує, тому що я і сам такий же. Мені подобається бізнес-підхід Сергія Тігіпка, його бізнесове чуття купувати в кризу і продавати на підйомі. Незважаючи на політичні провали, як бізнесмен він не загубився. Мені подобається "Нова Пошта". Хлопці, як мені здається, без корони, але те, що вони роблять, за мірками України це дуже хороша динаміка. Я б теж таку хотів в своїй компанії.

Посилання на джерело: https://delo.ua/business/mariupolskaja-investicionnaja-gruppa-o-krizise-359592/